Pedagogische identiteit

Een kind dat zich veilig voelt kan de wereld ontdekken en zich ontwikkelen. Wij vinden het belangrijk dat een kind zich welkom voelt, wordt gezien en mag zijn wie het is. We doen dit door te kijken naar de initiatieven van het kind en daarop in te spelen, door in te leven in de wereld van het kind. Wij stellen grenzen en afspraken maar hebben tegelijkertijd oog voor de wensen en behoeftes van het kind. Naast het welbevinden van het kind is ook betrokkenheid een belangrijke factor in de ontwikkeling van kinderen. Kinderen worden betrokken als een activiteit/ opdracht aansluit bij hun drang op te ontdekken of bij hun niveau. Kinderen kunnen beter ontwikkelen en leren in een opgeruimde en bewust ingerichte uitdagende omgeving. We besteden dan ook structureel aandacht en tijd aan de inrichting van de ruimtes op onze school. We geven kinderen aandacht, vertrouwen en verantwoordelijkheid. We werken aan de zelfstandigheid van kinderen en stimuleren het kind daarom om het zelf te doen. We ondersteunen het kind om te komen tot succeservaringen.

We werken samen met de professionals, ouders en kinderen aan een positief klimaat bij ons op school. Een omgeving waar we open staan om te leren van én met elkaar. Daarbij is een goede interactie tussen de professional, het kind en de ouders en tussen kinderen onderling van belang. Luisteren naar elkaar is daarbij essentieel en alles vanuit respect voor elkaar. De professional ondersteunt de kinderen bij het eigen maken van de sociale vaardigheden.